Peter Fränngård

Kvalitet?!

IMG_0437[1]

Som relativt nyanställd satt jag här om dagen på tåget och funderade på min tjänst och vilken funktion jag har i vår verksamhet. Som kvalitetschef ska jag arbeta med och ansvara för kvalitén i vår verksamhet. Ordet kvalitet är ett laddat ord som kan ha olika innebörd, beroende på när det används. Kundkvalitet, kvalitetstid, kvalitetssäkra, kvalitetsgaranti är ord som har olika innebörd beroende på vem du frågar. Personligen anser jag att kvalitet (oavsett sammanhang) mycket handlar om förväntningar och uppfattningar. Det som är hög kvalitet för en person kan vara lägre kvalitet för en annan.

Så vilken kvalitet har jag ansvar för inom CH Industry? För att svara på frågan, måste jag först veta vilka mottagarna är, vad de anser vara kvalitet och vilka förväntningar de har. För kunder kan det vara att säkerställa att produkterna uppfyller deras kravspecifikation. För mina kollegor kan det gälla behovet av tydlig styrning för hur vi ska arbeta. För ledningen kan det vara behovet att få fakta om hur effektiv vår verksamhet är och utifrån det fatta förnuftiga beslut för framtiden.

Så svaret på min egen fråga blev att jag ansvarar för den fortsatta och ökade kvalitén på vårt befintliga verksamhetssystem!

Förutsättningarna och redskapet för att jag ska lyckas ansvara för vår kvalitet, finns redan genom vårt verksamhetssystem samt att vi på CH Industry beslutat oss för att försöka certifiera oss enligt ISO TS 16949. Ett nyligen påbörjat arbete som jag sannolikt kommer att kommentera då och då här på bloggen.

Kommentera på inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>