Morgan Lindberg

Hur blir det då?

Vi har nu startat arbetet med att få klart budget siffrorna för nästkommande år.  Mycket enkelt då vi bara ska bestämma hur mycket vi kommer sälja 2015… Efter att vi bestämt det, så bryter vi ner och får en siffra vad allt kommer att kosta. Det låter ju bus enkelt, men jäklar vad svårt det är att pricka rätt då förutsättningarna ständigt ändras! Men är det så för alla andra också ?

Jag har fått för mig att det borde vara enklare för exempelvis Coca Cola. Risken att det dyker upp en uppstickare som tar 15% av deras marknad är nog inte så stor.  Under mina snart 38 århar jag aldrig varit på något ställe där det inte hinkas läsk och i synnerhet Coca Cola. Så blir det riktigt dåliga tider i världen så köps det nog mer eller mindre lika mycket Coca Cola i alla fall..

Men för oss som jobbar inom små företag (mellan 10-49 anställda) är det nog lite klurigare överlag. Men just därför är det väldigt viktigt att jobba efter olika scenarion oavsett hur bra eller dåliga dom kan tyckas vara innan, vi måste ju se till att pengarna räcker till.  Det vi gjort på CH dom senaste åren för att underlätta och få bättre kontroll, är att vi delar upp året i fyra delar (dvs 3 månaders perioder).

Vi får en större träffsäkerhet på intäkter  och framförallt får vi bättre koll på våra utgifter. Med det som underlag kan vi enklare besluta om vi kan göra eller inte göra planerade & oplanerade investeringar. Så man kan säga att vi kritar upp vad vi tror gällande helåret och så delar vi upp tårtan och fokuserar på 25% i taget. Detta brukar betyda att vi har betydligt större möjligheter att pricka rätt.

För mig så har detta varit till en väldigt stor hjälp när det gäller min roll på CH. Hemma så kan jag väl säga att vi inte än har anammat samma detaljerade styrning..

Så det är bara att fortsätta träna då livet är fullproppat med ständiga förhandlingar & förändringar J

Kommentera på inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>